Minnen och ett ostilla begar...

Jag vaxte upp pa kanelbullar. Ja, det var en av 5 saker jag frivilligt at utan protest och tarar. Saklart farmor som bakade och lyckan var gjord nar jag fick komma (vilket jag alltid fick men nar pappa klev upp tidigt nog pa morgonen och skjutsade mig) och hjalpa henne att baka dem. Jag ler av minnet, det finns inga foton men gud jag ser det framför mig!

Farmor hade saklart förklade och snusnasduk över haret, saklart hade hon ordnat detsamma at mig. Jag var val pa sin höjd 7 ar vid tillfallet jag minns. Vi bakade och min uppgift var att pensla pa fyllningen. Smör, kanel, socker... och saklart fick jag ave ha pa parlsocker och glasyr! 'Mina' bullar betraktades under hela tiden de var i ugen İ FALL nagot skulle handa med dom, annat an att dom graddades och blev atbara. Tillsammans med mellanmjölk (annat fick jag inte dricka hos farmor medans jag var sa liten) mumsade jag glatt bullar nar pappa kom hem fran skogen. Jag ler fortfarande, men det skar lite i mitt bröst. Fina farmor. Och tank sa harligt det var att vara sju ar, bekymmersfri (eller iaf ha mindre an nu) och nöja sig med att kladda pa fylling i kanelbullar...

Kan ni gissa vad jag skulle DÖDA för just nu? Bullar, kanel, kardemumma, vanilj. Whatever. Gud, om det sa fanns nere pa butiken sa skulle jag ha varit dar nu! Jag funderar pa att baka men ar inte saker pa om jag hittar ratt gast sjalv da Cihan akt till jobbet. Och kanske ar det för sent? Men gud, kara gud om du finns sand mig bullar! (Om du sander mig farmors ska jag dessutom tro pa dig i alla evighet.)

Somebody help me? Jast för söt deg, vad heter det har i turkland? Finns det pa migros? Lütfen!

 

(Det var tankt med en bild men det tar typ 3 ar tills den kommer upp.)





Kommentarer
Postat av: Laura

Vilket fint minne! Jag har liknande minnen av kanelbullebak hos min mormor, dock åt jag det mesta av degen och mina bullar var alltid dubbelt större än hennes. :P Så gick jag och norpade bullar ur skafferiet på natten då min mormor hade somnat. :P



Jaha, jag trodde ni hade bokat biljetten idag redan! Då är vi ungefär lika, jag vet inte heller något. Ska sluta fråga, jag vet hur irriterande det är då alla frågar samma fråga hela tiden och man inte har något svar att ge! :P Du får helt enkelt skriva då det händer något! :)



kram!

2010-10-05 @ 20:36:37
URL: http://papatya.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Maya heter det:) Leta efter det länge i turkiet tills jag hitta rätt... Jag bakade smörvanlijbullar med det och det gick superbra så det funkar säkert för kanel/kardemumma osv:)

2010-10-05 @ 20:52:54
URL: http://elisabetwallgren.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Jaha så du har tittat in hos mig med:) jag har vart inne på din blogg massa gånger också men inte kommit mig för att skriva något :) men nu fick jag tummen ur haha! Hoppas att du lyckas med dina bullar:D

2010-10-05 @ 21:47:37
URL: http://elisabetwallgren.blogg.se/
Postat av: Laura

Jaha, men det är klart att man skjuter upp något som man inte vill tänka på! Jag skulle inte heller vilja åka länge men tyvärr ser det inte ut som om Ahmet kommer att fixa något jobb nu den närmaste tiden och då är det bättre att jag åker tillbaks till Finland och jobbar lite (förhoppningsvis får jag något jobb..) och sparar pengar.. Men jag försöker att inte tänka på att jag kommer att vara i Finland om en vecka utan försöker att njuta så länge det varar!



PS. Om du råkar hitta en biljett med Air Baltic så kan du väl flyga från Istanbul nästa tisdag, så kan vi dela vår olycka i 3 timmar mellan Istanbul och Riga? ;)



kram!

2010-10-05 @ 21:56:36
URL: http://papatya.blogg.se/
Postat av: Sand mellan tårna

Vilket fint minne!

Aha, planer på att baka kanelbullar. Därför du undrade om jäst. Som jag skrev så finns det. 42 gram och i Sverige är det ju 50 men ett paket räcker så låter du bara det jäsa lite längre.

2010-10-06 @ 07:25:35
URL: http://sandmellantarna.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0